Ημερομηνία δημοσίευσης: 26/02/2017
Νέα στοιχεία: Ναυάγια με τοξικά στη Μεσόγειο!

Νέα στοιχεία, που έφτασαν στο Ιταλικό Κοινοβούλιο, επαναφέρουν στο προσκήνιο το τεράστιο οικολογικό έγκλημα σε βάρος της Μεσογείου, με τη βύθιση πλοίων, που μετέφεραν τοξικά.

Πρόκειται για 60 απόρρητα έγγραφα της παλαιάς στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών SISMI, που αποχαρακτηρίστηκαν με απόφαση της Εξεταστικής Επιτροπής για τον «κύκλο» των αποβλήτων.
Σύμφωνα με την έγκυρη ιταλική εφημερίδα La Stampa ένα από τα έγγραφα, που αποχαρακτηρίστηκαν από την Επιτροπή περιλαμβάνει έναν κατάλογο 90 πλοίων, τα οποία βυθίστηκαν, μεταξύ του 1989 και του 1995, στη Μεσόγειο και θεωρείται ότι ήταν άρρηκτα συνδεδεμένα με μια «υποτιθέμενη διακίνηση τοξικών και ραδιενεργών αποβλήτων».

Σύμφωνα με τα έγγραφα αυτή η λίστα είχε σταλεί στον εισαγγελέα της περιοχής της Καλαβρίας, στον πρωθυπουργό (κυβέρνηση Ντίνι) και στον υπουργό Άμυνας αλλά, όπως σημειώνει, η ιταλική εφημερίδα παρέμειναν σε ένα συρτάρι. Γιατί; Δεν αποτελεί έκπληξη, υπήρχαν και σε αυτή τη λίστα τα ονόματα των 27 πλοίων, τα οποία ερευνούσε ο Natale de Grazia, ένας ναυτικός, επικεφαλής ειδικής ερευνητικής ομάδας, που δολοφονήθηκε, το 1995, με δηλητήριο.

Τα βυθισμένα πλοία και οι «δουλειές» της Μαφίας

Σε ένα επίσημο έγγραφο της αμερικανικής Dia μόνο την περίοδο 1995-2000 καταγράφηκαν 637 ύποπτα ναυάγια στις θάλασσες του κόσμου, από τα οποία 52 στη Μεσόγειο. Χαρακτηρίστηκαν δε ως ύποπτα διότι:
•    Συνέβησαν με τέλειες καιρικές συνθήκες και «μπουνάτσα», χωρίς να εκπέμψουν σήμα κινδύνου, με διαφορετικά και «μη φυσιολογικά φορτία» σύμφωνα με τις φορτωτικές τους και με τα πληρώματα να διασώζονται και στη συνέχεια να χάνονται τα ίχνη τους.
Όλα αυτά τα ασυνήθιστα στοιχεία επισημάνθηκαν μόνο από τις ασφαλιστικές εταιρείες, όπως των Lloyds’, που έπρεπε να πληρώσουν τα ασφάλιστρα.
Σύμφωνα με την αμερικάνικη επιστημονική ιστοσελίδα scientificamerican η μεγάλη αύξηση της συχνότητας των ναυαγίων συσχετίζεται, χρονικά, με τη σταδιακή σύσφιξη των διεθνών κανονισμών αντιντάμπινγκ.
Πραγματικά, το πρώτο ύποπτο ναυάγιο συνέβη το 1979, το πρώτος έτος εφαρμογής της Σύμβασης της Βαρκελώνης, η οποία περιορίζει τη διάθεση των ρύπων στη Μεσόγειο Θάλασσα.
Κατά τη διάρκεια των επόμενων δεκαετιών άλλες συνθήκες επεξέτειναν τους κανονισμούς, με αποκορύφωμα την τροποποίηση του 1993 με τη ντάμπινγκ Σύμβαση του Λονδίνου, που σταμάτησε τη διάθεση στον ωκεανό όλων των ραδιενεργών αποβλήτων και τη τροποποίηση της Σύμβασης της Βασιλείας του 1995 που απαγόρευσε την εναπόθεση των θανατηφόρων περιττωμάτων του βιομηχανικού κόσμου στις υπό ανάπτυξη χώρες.
Κατά μια περίεργη… σύμπτωση μόλις μειώθηκε απότομα η μεταφορά τοξικών αποβλήτων στην Αφρική ξαφνικά εμφανίστηκε αύξηση της συχνότητας των ναυαγίων στη Μεσόγειο….
Όπως σημειώνει η La Stampa, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το φαινόμενο των «τοξικών πλοίων» δημιουργήθηκε για να προσφέρει στις μεγάλες βιομηχανίες μια οικονομική λύση για τη διάθεση των αποβλήτων τους, καθώς η επεξεργασία και η ασφαλής αποθήκευση των αποβλήτων των χημικών, φαρμακευτικών και άλλων βιομηχανιών μπορεί να κοστίσει εκατοντάδες, ακόμη και χιλιάδες, δολάρια ανά τόνο, γεγονός που καθιστά τη παράνομη διάθεσή του ιδιαίτερα κερδοφόρα.
Σε αυτό το παράνομο εμπόριο πήρε θέση η Μαφία μετατρέποντας τη θάλασσα σε… χωματερή τοξικών αποβλήτων καθώς η βύθιση του πλοίου με λίγο εκρηκτικό στα ύφαλα ήταν μια εύκολη υπόθεση.
Σύμφωνα με την ιταλική περιβαλλοντική οργάνωση Legambiente, ορισμένοι φορτωτές αποβλήτων που έχουν επιχειρησιακές βάσεις στη νότια Ιταλία έχουν χρησιμοποιήσει τη Μεσόγειο ως χωματερή
Η δε βιομηχανία είχε τουλάχιστον μέχρι κάποιο σημείο (μέσα της δεκαετίας του 1990) εξασφαλίσει τη στήριξη του πολιτικού κόσμου, ο οποίος ενήργησε για να καλύψει τις συναλλαγές και να μην τους καταγγείλει, όπως παραδέχθηκε ο πρώην πρόεδρος της εξεταστικής επιτροπής σχετικά με τα απόβλητα Gaetano Pecorella.

Η… σιωπή δεν είναι πάντα χρυσός. Ή είναι;

Η ανεύρεση ενός ναυαγίου στο νοτιοδυτικό άκρο της Ιταλίας τον Οκτώβριο του 2009 είχε επαναφέρει στο προσκήνιο το τεράστιο θέμα της βύθισης πλοίων με ραδιενεργά απόβλητα.
Πολλοί υποστήριξαν ότι ήταν ένα φορτηγό πλοίο, το «Cunski» με ραδιενεργά απόβλητα απ’ αυτά που είχαν βυθιστεί από τη Μαφία στη Μεσόγειο.
Είναι προφανές ότι εάν αυτό επιβεβαιωνόταν η ζημιά για το τουριστικό θέρετρο θα ήταν ανυπολόγιστη. Η ιταλική κυβέρνηση επέμεινε ότι ήταν ένα επιβατηγό πλοίο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και παρά τις αντιδράσεις, που προκλήθηκαν το θέμα ξεχάστηκε.
Είναι χαρακτηριστικό ότι είχαν γίνει πολλές ερωτήσεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλά η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν στερεότυπα μονότονη:
«Η υποτιθέμενη βύθιση πλοίων που περιέχουν τα απόβλητα στην Καλαβρία έχει λάβει την πλήρη προσοχή της Επιτροπής. Περαιτέρω αναφορές των μέσων ενημέρωσης στον διεθνή Τύπο κατά το μήνα Σεπτέμβριο του 2009, ο Επίτροπος αρμόδιος για το Περιβάλλον, έγραψε μια επιστολή για το θέμα αυτό με τον Ιταλό Υπουργό Περιβάλλοντος ζητώντας περισσότερες πληροφορίες. Με βάση τις πληροφορίες που έλαβε, και τα επακόλουθα δελτία τύπου από τον Υπουργό Περιβάλλοντος της Ιταλίας, προέκυψε ότι το πλοίο βρίσκεται στα ανοικτά των ακτών της Καλαβρίας ήταν στην πραγματικότητα ένα επιβατηγό πλοίο βυθισμένο κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Ραδιενέργεια δεν εντοπίστηκε στην περιοχή»
Σύμφωνα, πάντως, με μεταγενέστερο έγγραφο (2011) του Λιμεναρχείου της Καλαβρίας στην περιοχή υπάρχουν 288 ναυάγια για τα οποία ανεξάρτητα ένα υπάρχουν στοιχεία για μεταφορά ραδιενεργών αποβλήτων γίνονται προειδοποιήσεις σε ψαράδες.

Στην ελληνική Βουλή

Για το θέμα κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Θ. Καράογλου που ζητάει από τους συναρμόδιους υπουργούς Εξωτερικών, Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος να απαντήσουν εάν έχουν ενημερωθεί για τις τελευταίες αποκαλύψεις στο Ιταλικό Κοινοβούλιο και σε τι ενέργειες θα προχωρήσουν για την άμεση και έγκυρη ενημέρωσή τους.
Η απάντηση (μπορεί και να) έχει ενδιαφέρον….





Οι μεγαλύτερες θαλάσσιες ρυπάνσεις στο κόσμο
SOS για την ατμοσφαιρική ρύπανση
Καρύδης: "Το ΥΠΕΚΑ δεν απαντά για την Ψυττάλεια"
"Ασπίδα προστασίας" στην Ψυττάλεια
Φαίνεται ότι υπάρχει κινητικότητα επενδύσεων στον Πειραιά. Ποιά η γνώμη σας;
Θα δώσουν νέα ώθηση στη πόλη & θέσεις εργασίας
Θα βοηθήσουν αλλά δεν θα αλλάξουν πολύ τα πράγματα
Δεν θα βοηθήσουν και πολύ την πόλη
Η πόλη χρειάζεται άλλα πράγματα για να πάει μπροστά
Επικοινωνία
Όνομα:
Επίθετο:
email:
Σχόλιο:
Αποστολή