Ημερομηνία δημοσίευσης: 20/03/2017
Το super- deal & η... άνοιξη των bulk carriers

Ένα super- deal στον χώρο του ξηρού φορτίου φαίνεται να «σφραγίζει» τη «στροφή» αυτού του κλάδου και να δικαιώνει όσους επένδυσαν στην αξιοποίηση των ευκαιριών στην αγορά από «δεύτερο χέρι».

Η «αγοραπωλησία της χρονιάς»… κλείδωσε την περασμένη εβδομάδα και αφορούσε την εξαγορά από τον νορβηγό John Fredriksen, που έχει και την Κυπριακή ιθαγένεια, ολόκληρου του στόλου της ελληνικών συμφερόντων εταιρείας Quintana Shipping.

Ο Fredriksen, που σύμφωνα με τη λίστα των Sunday Times είναι, με στοιχεία του 2012, ο 9ος πλουσιότερος άνθρωπος της Βρετανίας με καθαρή θέση μεγαλύτερη των 6,6 δισεκατομμυρίων λιρών, εξαγόρασε μέσω της εταιρείας του στο χώρο του ξηρού χύδην, τη Golden Ocean, τα 14 bulk carriers της Quintana έναντι 364 εκατομμυρίων δολαρίων.

Τα πλοία είναι διαφόρων χωρητικοτήτων, μικρής ηλικίας, με το μεγαλύτερο (Q SHEA, χωρητικότητας 76.939 τόνων) να είναι κατασκευής 2007 και το νεότερο κατασκευής 2015 (Q KENNEDY, χωρητικότητας 84.978 τόνων).

Από πλευράς μεταφορικής ικανότητας τα μεγαλύτερα είναι το «Q GAYLE», χωρητικότητας 206.565 τόνων, κατασκευής 2011 και τα αδελφά πλοία «Q KAKI» και «Q HOUSTON», χωρητικότητας 181.214 τόνων, κατασκευής 2014, στην Ιαπωνία.

«Αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλη ζήτηση για πλοία και θα δείτε τις τιμές να ανεβαίνουν ψηλότερα μέρα με τη μέρα. Αυτοί [η Golden Ocean] ήθελαν να επεκταθούν και να αποκτήσουν ποιοτικά πλοία, και δεν υπάρχουν και τόσα πολλά σε προσφορά αυτή τη στιγμή. Εμείς θέλαμε να αποκτήσουμε περισσότερη ρευστότητα. Επομένως, όταν και οι δύο πλευρές θέλουν κάτι, τότε είναι που γίνονται οι συμφωνίες – αλλιώς είναι δύσκολο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Quintana Λ. Παπατρύφων, μιλώντας στο TradeWinds, ενώ σημείωσε ακόμα ότι «αυτό που το έκανε ελκυστικό για μας είναι ότι είμαστε της άποψης, τουλάχιστον για τώρα, ότι δεν είναι ώρα να αποχωρήσουμε από την αγορά του ξηρού φορτίου».

Η Quintana είχε δημιουργηθεί από τον Σταμάτη Μόλαρη, γέννημα θρέμμα του Κορυδαλλού και είχε κάνει, τον Ιούνιο του 2006, το μεγάλο «μπαμ» αγοράζοντας 17 πλοία από τη Metrostar του Θεόδωρου Αγγελόπουλου για 735 εκατ. δολάρια.
Ωστόσο, το 2008 η Quintana Maritime εξαγοράστηκε από την Excel, συμφερόντων του Βίλι Παναγιωτίδη και στην οποία διευθύνων σύμβουλος ανέλαβε ο Σταμάτης Μόλαρης για να αποχωρήσει απ’ αυτή τη θέση ένα χρόνο αργότερα.
Το 2014, λίγο πριν από την έναρξη των Ποσειδωνίων, ο Β. Παναγιωτίδης γνωστοποιούσε ότι αποχωρούσε από την Excel και το πηδάλιο της Quintana Maritime αναλάμβανε το πρώην στέλεχος της Excel Λευτέρης Παπατρύφωνας  με πρόεδρο τον Corbin Robertson.

Η «στροφή» της αγοράς

Το super deal έρχεται σε ένα κομβικό σημείο της αγοράς του ξηρού χύδην φορτίου, καθώς όλοι οι αναλυτές συμφωνούν ότι έχει περάσει σε μια φάση αντιστροφής της πολύ κακής εικόνας στις αρχές του 2016.

Ακόμα και μια μικρή κάμψη της δραστηριότητας στην αγορά από «δεύτερο χέρι», που υπήρξε προ 15νθημέρου, ερμηνεύτηκε εύστοχα, όπως αποδείχτηκε, ως μια προσωρινή παύση, που αντανακλούσε την απόφαση των πωλητών να καθυστερήσουν να πωλήσουν ελπίζοντας να επιτύχουν πολύ καλύτερα επίπεδα τιμών τις επόμενες ημέρες.

Πραγματικά, την περασμένη εβδομάδα υπήρξε μια θεαματική αύξηση κατά 170% στα bulk carriers, που άλλαξαν χέρια, σε σύγκριση με μια εβδομάδα νωρίτερα.

Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny την περασμένη εβδομάδα άλλαξαν χέρια συνολικά 27 bulk carriers και επενδύθηκαν περισσότερα από 500 εκατομμύρια $.

Εκτός από το μεγάλο deal των 14 πλοίων υπήρξαν αγοραπωλησίες και άλλων 13 bulk carriers, από τα οποία τουλάχιστον δύο πέρασαν σε ελληνικά χέρια καθώς υπάρχουν και 8 πράξεις, για τις οποίες δεν έχει διαπιστωθεί ο αγοραστής.

Σύμφωνα, πάντα, με στοιχεία της Golden Destiny τον περασμένο μήνα άλλαξαν χέρια συνολικά 54 bulk carriers από τα οποία τα 20 πέρασαν σε Έλληνες, που επένδυσαν σε αυτή την κατηγορία πλοίων περισσότερα από 324 εκατομ. $

«Ακτίνες» φωτός

Από τα στοιχεία της Golden Destiny προκύπτει, ακόμα, ότι τον Φεβρουάριο αποσύρθηκαν σε διαλυτήρια πλοίων 13 bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας 911.114 τόνων.

Μπορεί αυτός ο αριθμός να είναι κατά πολύ λιγότερος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, οπότε είχαν οδηγηθεί για διάλυση 60 bulk carriers, ωστόσο σύμφωνα με αναλυτές διαμορφώνονται θετικές προοπτικές, καθώς οι διαδοχικές μειώσεις, που καταγράφτηκαν στο βιβλίο παραγγελιών (για τις ναυπηγήσεις πλοίων) στη διάρκεια του παρελθόντος έτους έχουν μειώσει την αναλογία με τον διαθέσιμο στόλο στο 7,72%, «το χαμηλότερο ποσοστό που έχουμε δει σε πάνω από δύο δεκαετίες τώρα».

Όπως σημειώνεται στην ανάλυση της Allied Shipbroking, που δημοσιεύεται στο εβδομαδιαίο ενημερωτικό δελτίο της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων της Capital Link Shipping, αυτή η θετική αναλογία παίζει σημαντικό ρόλο στο να διαλυθούν οι ανησυχίες ότι η αγορά θα κατακλυστεί από προσφορά τονάζ, όπως λεγόταν πριν από μερικούς μήνες.

Έτσι, έχοντας δει την πτώση του βιβλίου παραγγελιών και ταυτόχρονα μια σημαντική βελτίωση των ναύλων, κάποιος μπορεί εύκολα να συμπεράνει ότι η ισορροπία προσφοράς-ζήτησης στην αγορά βελτιώνεται με ένα αρκετά καλό ρυθμό. Γι’ αυτό, κατά τη διάρκεια του 2017, οι ναύλοι έχουν κυμανθεί σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από ό, τι είχαμε δει το 2016 και ακόμη και το 2015.

Σύμφωνα, πάντα, με τους αναλυτές δεν αποτελεί έκπληξη, επομένως, ότι βλέπουμε αγοραστές να συρρέουν και πάλι στην αγορά μεταχειρισμένων με τους φόβους ότι θα «χάσουν» τις ευκαιρίες που εξακολουθούν να υπάρχουν στην αγορά.

Παρά το γεγονός ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο κατά περίπου 50% από τα χαμηλά επίπεδα του Μαρτίου του 2016, οι τιμές των περιουσιακών στοιχείων μπορεί ακόμα να θεωρηθούν αρκετά ανταγωνιστικές σε σύγκριση με ό, τι έχουμε δει ιστορικά από τα τέλη του 90. Ως εκ τούτου με τις αποδόσεις που παρέχουν τώρα αλλά και τις προσδοκίες για ακόμα καλύτερες αποδόσεις και θετικές ταμειακές ροές, μπορεί τους επόμενους μήνες να υπάρξουν νέες αυξήσεις στις αξίες των πλοίων.

Αντίθετα, με την αγορά των μεταχειρισμένων οι τιμές για νέες παραγγελίες παραμένουν σε ασυνήθιστα υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με αντίστοιχες περιόδους του παρελθόντος. Ως εκ τούτου οι τιμές των μεταχειρισμένων παραμένουν πολύ πιο ανταγωνιστικές από τη τιμή της ναυπήγησης ενός παρόμοιου σκάφους.

Η Βραζιλία δίνει... ανάσες στην αγορά των τάνκερ
Η παραγωγή πετρελαίου & η ναυλαγορά σε τάνκερ
Περιορισμένες επενδύσεις από τους εφοπλιστές
Φαίνεται ότι υπάρχει κινητικότητα επενδύσεων στον Πειραιά. Ποιά η γνώμη σας;
Θα δώσουν νέα ώθηση στη πόλη & θέσεις εργασίας
Θα βοηθήσουν αλλά δεν θα αλλάξουν πολύ τα πράγματα
Δεν θα βοηθήσουν και πολύ την πόλη
Η πόλη χρειάζεται άλλα πράγματα για να πάει μπροστά
Επικοινωνία
Όνομα:
Επίθετο:
email:
Σχόλιο:
Αποστολή