Ημερομηνία δημοσίευσης: 22/02/2018
Το αναπτυξιακό σχέδιο της ΟΛΠ ΑΕ & πως επηρεάζει τους Δήμους

Του Γιάννη Καρδαρά
Συντονιστής του Τμήματος Παραγωγικής Ανασυγκρότησης του ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά
Μέλος της ΝΕ ΣΥΡΙΖΑ Πειραιά

Η ΟΛΠ ΑΕ, για πρώτη φορά μετά την πώληση  από το Ελληνικό Δημόσιο της πλειοψηφίας των μετοχών της στην κινεζική εταιρεία COSCO  καταθέτει ένα αναπτυξιακό σχέδιο προς διαβούλευση.
Το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα θα καθορίσει για τα επόμενα χρόνια τους τρόπους ανάπτυξης του λιμανιού του Πειραιά γεγονός που σημαίνει ότι θα έχει άμεση, (σε άλλα θετική  και σε άλλα αρνητική) επίδραση στη λειτουργία και την ανάπτυξη κυρίως των παραλιμένιων πόλεων (από το παλατάκι του Πειραιά- Κερατσίνι-Δραπέτσωνα έως το Πέραμα) καθώς και στη τοπική οικονομία και στη ποιότητα ζωής των πολιτών.

ΤΙ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
•    Το κατατεθειμένο από την ΟΛΠ ΑΕ Αναπτυξιακό Πρόγραμμα  περιέχει:
α) Τα συμφωνημένα στη Σύμβαση Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο(που μένει να δούμε εάν τηρούνται επακριβώς).
β) Την οικονομική, με σκοπό το κέρδος, οπτική και πρακτική της Κρατικής κινεζικής εταιρείας COSCO για το σύνολο της επένδυσης.
γ) Την μεγάλη σημασία που έχει  το Αναπτυξιακό Σχέδιο της ΟΛΠ ΑΕ, (με τα θετικά και αρνητικά του στοιχεία) που μεταβάλλει τον Πειραιά σε διεθνές εμπορικό, διαμετακομιστικό, ναυπηγοεπισκευαστικό, ναυτιλιακό κέντρο.  Η σημασία του δεν περιορίζεται στο καθ΄αυτό λιμάνι και στις λιμενικές εγκαταστάσεις, αλλά  και  στις παράπλευρες οικονομικές, κοινωνικές, οικολογικές, (θετικές και αρνητικές), επιπτώσεις και μεταβολές που θα σημάνει για τους Δήμους της μείζονος Περιφέρειας Πειραιά ως σύνολο, αλλά και τους πολίτες χωριστά.

ΑΙΤΗΜΑ ΓΙΑ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΝΤΑ ΠΡΟΣΧΗΜΑΤΙΚΗ Η ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ
Η συμβατική για τον ΟΛΠ ΑΕ υποχρεωτική διαβούλευση γίνεται με ευθύνη της σε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια με αποτέλεσμα να καθίσταται μία προσχηματική διαδικασία που στην ουσία είναι αντισυμβατική.
•    Παράλληλα ο αιτούμενος χρόνος της διαβούλευσης χρειάζεται προσεκτική διαχείριση ώστε να μην συναντά τις ελληνικές καλένδες.

•    ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ

•    ΦΟΒΟΙ  ΚΑΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΝΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΘΕΙ ΜΙΑ ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΟΡΙΩΝ  ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
•     ΦΟΒΟΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΓΚΕΛΑ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΚΑΙ ΑΠ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΓΚΕΛΑ Η ΠΟΛΗ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΑΛΛΟΥΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΤΑΙ συγκοινωνιακά και γενικά περιβαλλοντικά χωρίς κοινωνικά αντίμετρα(μείωση της ανεργίας-δουλειές για τις  μικρομεσαίες επιχειρήσεις  κατασκευής και μεταποίησης, αύξηση της επισκεψιμότητας περιοχών εντός του λιμένα εξ αιτίας εμπορικών κέντρων που θα ανταγωνίζονται τις τοπικές αγορές.
•    Φοβόμαστε, από τη μέχρι τώρα εμπειρία, ότι η COSCO δεν διαθέτει κουλτούρα συνεννόησης με τη πόλη που πρέπει να την διεκδικήσουμε.
•    Διαπιστώνουμε ότι η  COSCO κατοχυρώνει τις υφιστάμενες χρήσεις στους χώρους του ΟΛΠ και ζητεί νέες χρήσεις(π.χ. εστίασης, εμπορικών MALL στο Παλατάκι,- ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ στη περιοχή Χατζηκυριακείου και στην Ηετιώνεια Πύλη κ.λ.π.) και επιπλέον ζητεί αύξηση, του ύψους των κτιρίων κατά παρέκκλιση των υφιστάμενων από τους ισχύοντες Νόμους, περιορισμών του ύψους(55 μέτρα ύψος αντί των 32μέτρων ή 9 ορόφων).

ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΟΛΠ ΑΕ
•    Χρειάζεται  να αποσαφηνιστεί ποιές παρεμβάσεις θα γίνουν:
α) με διακρατικές συμφωνίες Ελλάδας-Κίνας ΚΑΙ
β)ποιες παρεμβάσεις αποτελούν την βούληση της COSCO ΕΛΛΑΣ και του οικονομικού της επιτελείου.
•    Εξ΄αιτίας των νέων χρήσεων όπως επέκταση προβλητών για την κρουαζιέρα στην περιοχή Παλατάκι -Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και για Ξενοδοχεία και εμπορικές χρήσεις τύπου MALL, απαιτούνται συγκοινωνιακές και κυκλοφοριακές μελέτες στις πόλεις που θα υποστούν  την αυξημένη επιβάρυνση στα υφιστάμενα συγκοινωνιακά τους δίκτυα. Οι νέες χρήσεις αφορούν τις επεκτάσεις των προβλητών κρουαζιέρας για προσέγγιση άλλων δύο κρουαζιερόπλοιων που θα αυξήσουν την αριθμητική επισκεψιμότητα των τουριστών – πακέττων, (επίσκεψη στην Ακρόπολη), είτε αφορούν τις νέες εμπορικές χρήσεις τύπου MALL και της εστίασης που θα  επιτείνουν το πρόβλημα της διακίνησης  των αυτοκινήτων μέσα στη πόλη, είτε πρόκειται για την αυξημένη διακίνηση των εμπορευμάτων του εμπορικού λιμένα προς τις εθνικές αρτηρίες (Πέραμα-Δραπετσώνα)είτε την προβλεπόμενη στο MASTER PLAN ένταση της δραστηριότητας των εταιρειών πετρελαιοειδών στο Πέραμα(καζάνια), είτε της ναυπηγοεπισκευής  με τη νέα δεξαμενή των 80.000 τόνων που αναμένεται η άφιξη της και η τοποθέτηση της μέσα ή πλάι στον αστικό ιστό.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΟΡΙΣΜΕΝΩΝ ΕΛΛΕΙΨΕΩΝ ΣΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΟΛΠ ΑΕ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΝΗΣΥΧΟΥΝ ΚΑΙ ΜΑΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΟΥΝ
•    Δεν αναφέρεται  η σχεδιασμένη από το παρελθόν κατασκευή του «ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΕΝΑΛΙΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ»  στο κτίριο του ΣΙΛΟ(βλέπετε στο ημερήσιο τύπο ΑΥΓΗ-ΕΦ.ΣΥΝ) άρθρα των (Α.Φρατζεσκάκη - συντονίστριας του Τμήματος Ναυτιλίας και Β.Μελά - Δημοτικής Συμβούλου).
•    Η «Πολιτιστική Ακτή» (συμπεριλαμβανομένων και των παρεμβάσεων στα  Λιπάσματα  –Ηετιώνεια-Πράσινος διάδρομος γραμμών προς Λεύκα κ.λ.π.) που θα  ενισχύσει την επισκεψιμότητα στη πόλη και θα την καταστήσει υπερτοπικό πόλο δεν αναφέρεται έστω και ως «συνέργεια» του Αναπτυξιακού Σχεδίου της ΟΛΠ ΑΕ με τις Ολοκληρωμένες χωρικές επενδύσεις(π.χ. ΟΧΕ του Δήμου Πειραιά ή αντίστοιχες των άλλων Δήμων της Β΄Πειραιά).
•    Δεν προβλέπονται έργα ηλεκτροδότησης των πλοίων ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας για τον περιορισμό των εκπομπών καυσαερίων από τις γεννήτριες των πλοίων που ελλιμενίζονται στο λιμάνι.
•    Δεν υπάρχει ειδικότερη πρόβλεψη πώς θα συνδέονται οι δραστηριότητες του λιμένα με τους τοπικούς αρχαιολογικούς χώρους και χώρους αναψυχής των πόλεων π.χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά- Κονώνεια Τείχη – Πασαλιμάνι -Τουρκολίμανο-Βεάκειο Θέατρο- Προφήτης Ηλίας, Ιστορικό Κέντρο Πειραιά,  κ.λ.π.

ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ- ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
•    Δεν προβλέπονται συγκοινωνιακές και κυκλοφοριακές μελέτες και προτάσεις για την απορρόφηση της φόρτισης των δικτύων των πόλεων(π.χ. Πειραιάς προς τις Εθνικές αρτηρίες και την Αθήνα, Πέραμα και Δραπετσώνα σύνδεση με τις εθνικές αρτηρίες και γενικά διακίνηση μέσα στις άνω πόλεις που διασχίζονται από αρτηρίες  κάθετα και οριζόντια).
•    Δεν προβλέπονται ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ στο ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ που θα φέρνουν την πόλη μέσα στο χώρο του λιμένα και θα ικανοποιούν τις ανάγκες μιας υπερδομημένης πολεοδομικής ενότητας.
•    Δεν διαβάζουμε για την υλοποίηση της επιστροφής των «ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΩΝ» στον Πειραιά εκτός από διατυπώσεις για εκθεσιακά κέντρα.

ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ «ΣΥΝΕΡΓΕΙΑΣ» ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΟΛΠ ΑΕ ΜΕ ΤΗΝ ΟΧΕ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
•     Μελέτες όπως η ΟΧΕ(Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση) του Δήμου Πειραιά που είναι σε εξέλιξη(και άλλες που αφορούν την Β΄Πειραιά), που αναδεικνύουν τον σχεδιασμό των έργων στη Πειραϊκή, στο Ιστορικό Κέντρο, στους Αρχαιολογικούς χώρους, και γενικά την μεταβολή του ξεχασμένου από την Πολιτεία Πειραιά σε τουριστικό, πολιτιστικό και επιχειρησιακό προορισμό, πρέπει  να μπει σε μία «συνέργεια αλληλοϋποστήριξης» και «ουσιαστικής ανταποδοτικότητας» με το αναπτυξιακό Σχέδιο της ΟΛΠ ΑΕ.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
Αν και τα αναφερόμενα κατωτέρω παραδείγματα είναι αποσπασματικά και δεν είναι τεχνικά τεκμηριωμένα,  εν τούτοις θα διακινδυνεύσουμε κάποια παραδείγματα «συνέργειας και ανταποδοτικότητας».

ΠΥΡΓΟΣ του ΠΕΙΡΑΙΑ
•    Θα μπορούσε να προταθεί η αξιοποίηση από την COSCO του πολυόροφου ΠΥΡΓΟΥ(Φάντασμα) του Δήμου Πειραιά για την κάλυψη των αναγκών ξενοδοχειακής και άλλης υποστήριξης (έξω από τα κάγκελα του λιμανιού) ώστε να αποφευχθεί η ύπαρξη 4 ογκωδών και καθ΄υπέρβαση του υφιστάμενου ορίου ύψους Ξενοδοχειακών Μονάδων  μέσα στο Λιμάνι(ο αριθμός 4 Ξενοδοχείων ούτως ή άλλως υπερβολικός καθ΄ημάς).

ΤΡΑΜ ΜΕΣΑ Από ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΠΕΡΑΜΑ
•    Η ΟΛΠ ΑΕ (παρά τη θετική αποδοχή της ΜΕΤΡΟ ΑΕ και ΤΡΑΜ ΑΕ) δεν έχει συναινέσει μέχρι σήμερα για το πέρασμα του ΤΡΑΜ μέσα από τους χώρους του ΟΛΠ και την επέκταση του έως το Πέραμα.
•    Η Πολιτιστική Ακτή θα μπορούσε να συνδεθεί με τα έργα του πάρκου Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα.

ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΧΘΕΙ Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΛΛΗΣ ΠΛΩΤΗΣ ΔΕΞΑΜΕΝΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΑ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
•    Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό θα υπάρξει εργασία στις μικρομεσαίες  κατασκευαστικές επιχειρήσεις του Πειραιά και θα υπάρξει αισθητή  μείωση της αυξημένης ανεργίας.

ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΗ
•    Με το ξεκαθάρισμα της εμπλοκής του Ελληνικού Δημοσίου στου «ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ» με τον «επενδυτή» «ΣΑΦΑ» θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ο ναυπηγοεπισκευαστικός σχεδιασμός  της  COSCO(ΟΛΠ ΑΕ) σε ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις χωρίς να ανακύπτουν νέες οριοθετήσεις ναυπηγοεπικευαστικής δραστηριότητας στην Σαλαμίνα(Κυνόσουρα) – Αρχαιολογικός χώρος Ναυμαχίας της Σαλαμίνας) ή την Ψυττάλεια ή στο Πέραμα και ιδιαίτερα   των παράπλευρων δραστηριοτήτων όπως αμμοβολών διαλυτηρίων πλοίων κ.λ.π.

ΠΡΟΤΑΣΗ
•    Στον υπάρχοντα ένα πόλο  «ΟΛΠ ΑΕ –COSCO» συγκροτούμε έναν μετρήσιμο συνομιλητή, έναν  «κοινωνικοπολιτικόοικολογικό  πόλο» με τις θεσμικές εκπροσωπήσεις του (ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ-Τ.Α.-ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ-ΤΟΠΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ) ΑΛΛΑ και ΠΟΛΙΤΩΝ που αναζητούν ρόλο εκπροσωπώντας, με άμεσο τρόπο, την κοινωνία των πολιτών.
•    Αυτό που μετράει σήμερα είναι η διαχείριση μιας στρατηγικής υποχώρησης ή αν θέλετε και η διαχείριση μίας ήττας ( δηλαδή η παραχώρηση της πλειοψηφίας του ΟΛΠ στην COSCO). Σε κάθε περίπτωση η διαχείριση του Αναπτυξιακού Σχεδίου σε συνδυασμό με τους τοπικούς ανά Δήμο σχεδιασμούς και οι «συνέργειες» είναι που  δίνουν σοβαρές προοπτικές ανάπτυξης και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης του Πειραιά που είναι ανάγκη να συζητήσουμε αντί να μεμψιμοιρούμε και «διηγώντας τα να κλαίμε».
•    Σημασία έχει να στρέψουμε μία επένδυση που συντελείται με όρους της αγοράς και της καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης και ανάπτυξης στην κατεύθυνση να έχει αξιόλογο κοινωνικό όφελος και κοινωνική προστιθέμενη αξία με κύριο αποτέλεσμα την δίκαιη ανάπτυξη των πόλεων με ανταποδοτικά κριτήρια με μείωση της ανεργίας αλλά και με περιβαλλοντικό πρόσημο.
•    Το πλεονέκτημα της δικής μας Αριστεράς αφορά την μεθοδολογία με την οποία παράγουμε πολιτική και τη στρατηγική μας στόχευση.

Εκτελεστική Εξουσία και Δικαιοσύνη
Περί ……. ΑΣΥΛΟΥ
«Βάζουμε στόχους τα μικρά-μεγάλα καθημερινά προβλήματα»
Ποιές είναι οι τάσεις της καταναλωτικής δαπάνης
Ο δήμαρχος είπε σε ομιλία του ότι ο Πειραιάς «κάθε χρόνο που περνάει θα είναι μία καλύτερη πόλη». Συμφωνείτε;
Ναί. Η πόλη θα καλυτερεύει
Σε κάποια πράγματα ίσως καλυτερεύει
Όχι. Μια από τα ίδια θα είναι
Δεν γνωρίζω. Ασε να δούμε
Επικοινωνία
Όνομα:
Επίθετο:
email:
Σχόλιο:
Αποστολή