Ημερομηνία δημοσίευσης: 06/10/2017
Πράσινο φως για τρεις νέες Οδηγίες από το Ε.Κ

«Πράσινο φως» για τρεις Οδηγίες, σχετικές με την ασφάλεια πλοίων και επιβατών, «άναψε», τη Τετάρτη 4/10, με συντριπτική πλειοψηφία η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που συνεδρίασε στο Στρασβούργο.

Οι προτάσεις Οδηγιών αφορούν:
1.    Την τροποποίηση της Οδηγίας 2009/45/ΕΚ για τους κανόνες και τα πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία.
2.    Την τροποποίηση της οδηγίας 98/41/ΕΚ του Συμβουλίου σχετικά με την καταγραφή των ατόμων που ταξιδεύουν με επιβατηγά πλοία που εκτελούν δρομολόγια προς ή από λιμένες των κρατών μελών της Κοινότητας και για την τροποποίηση της οδηγίας 2010/65/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις διατυπώσεις υποβολής δηλώσεων για τα πλοία κατά τον κατάπλου ή/και απόπλου από λιμένες των κρατών μελών
3.    Την καθιέρωση συστήματος επιθεωρήσεων για την ασφαλή εκτέλεση των τακτικών δρομολογίων με οχηματαγωγά ro-ro και ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη και για την τροποποίηση της οδηγίας 2009/16/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τον έλεγχο των πλοίων από το κράτος λιμένα

Η συζήτηση για τις τρεις Οδηγίες έγινε, τη Τρίτη, και από ελληνικής πλευράς πήραν το λόγο μόνο τρεις ευρωβουλευτές, ο Κώστας Παπαδάκης του ΚΚΕ, ο Νότης Μαριάς, που είχε εκλεγεί με τους Ανεξάρτητους Έλληνες αλλά έχει ανεξαρτητοποιηθεί και ο Γιώργος Επιτήδειος από τη Χρυσή Αυγή.

Οι τοποθετήσεις τους, όπως έχουν καταγραφεί στα πρακτικά, ήταν οι εξής:

Κωνσταντίνος Παπαδάκης . Κύριε Πρόεδρε, οι αλλαγές που προτείνονται, όπως και οι ισχύουσες οδηγίες, κινούνται στη γραμμή ενίσχυσης της κερδοφορίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι κυβερνήσεις της, όπως αυτή των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, σε συνέχεια των προηγουμένων, αναθέτουν τους ελέγχους ασφάλειας πλοίων, επιβατηγών και εμπορικών, σε ιδιωτικές επιχειρήσεις-νηογνώμονες, συνδεδεμένες με τους εφοπλιστές και άλλα τμήματα του κεφαλαίου. Αυτές «πουλάνε» διάτρητα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε υπέργηρα και υποσυντήρητα «σαπάκια» του εφοπλιστικού κεφαλαίου, με μειωμένες οργανικές συνθέσεις, εξοντωτικές συνθήκες εργασίας των ναυτεργατών.
Με τον τρόπο αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι κυβερνήσεις συγκαλύπτουν τα εφοπλιστικά εγκλήματα, που κοστίζουν ζωές και προκαλούν περιβαλλοντικές καταστροφές, όπως αυτή πρόσφατα στην Ελλάδα στον Σαρωνικό με το ναυάγιο του γεμάτου μαζούτ δεξαμενόπλοιου. Απαιτείται εδώ και τώρα αποζημίωση όλων των πληγέντων.
Οι λαοί μπορούν να βγάλουν συμπέρασμα: το καπιταλιστικό κέρδος και το σύστημα που το υπηρετεί είναι ασύμβατα με την ασφάλεια της ζωής επιβατών και πληρωμάτων, την προστασία του περιβάλλοντος, τις λαϊκές ανάγκες για σύγχρονες, φθηνές, ποιοτικές μεταφορές.

Νότης Μαριάς. – Κύριε Πρόεδρε, οι μετακινήσεις με πλοία είναι ιδιαίτερα σημαντικές στην Ευρωπαϊκή Ένωση. 400 εκατομμύρια επιβάτες διακινούνται, εκ των οποίων 120 εκατομμύρια επιβάτες σε εγχώριες μετακινήσεις. Αν λάβουμε υπόψη και τα πλοία κρουαζιέρας, αντιλαμβάνεται κανείς ότι πρόκειται για μεγάλο αριθμό συμπολιτών μας οι οποίοι μεταφέρονται με πλοία.
Ως εκ τούτου, πρέπει να έχουμε αυξημένα πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία και φυσικά και για τα οχηματαγωγά και τα ταχύπλοα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εμμείνουμε στο θέμα της ασφάλειας. Πρέπει η όποια απλοποίηση διαδικασιών να μην είναι εις βάρος της ασφάλειας, πρέπει να σταματήσει η διαδικασία όπου σε ορισμένες χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος, δίνονται περίεργα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε «σαπάκια». Είχαμε την περίπτωση της βύθισης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» που κυριολεκτικά μόλυνε τον Σαρωνικό και αποδεικνύεται ότι χρειάζονται αυστηρότερες προδιαγραφές, γιατί το βασικό είναι η προστασία των επιβατών και όχι φυσικά η κερδοφορία των επιχειρήσεων και των εφοπλιστών. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Τέλος, η καταγραφή των στοιχείων των επιβατών πρέπει να πραγματοποιείται, αλλά με τέτοιο τρόπο που να προστατεύονται τα προσωπικά δεδομένα. Αυτό είναι επίσης ένα ιδιαίτερα σημαντικό θέμα.

Γεώργιος Επιτήδειος  – Κύριε Πρόεδρε, με το πρόσχημα της ασφάλειας των επιβατών που ταξιδεύουν με επιβατηγά πλοία από και προς λιμένες της Ευρωπαϊκής Ενώσεως, το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο πρότειναν να τροποποιηθεί η ισχύουσα οδηγία. Η πρόταση είναι να καταγράφονται ηλεκτρονικά, ψηφιακά δηλαδή, τα δεδομένα των επιβατών. Είναι γεγονός ότι η ασφάλεια είναι πολύ σημαντικό θέμα και πρέπει να το προσεγγίζουμε με προσοχή και υπευθυνότητα. Η ασφάλεια όμως δεν εξασφαλίζεται με το να καταγράφουμε τα δεδομένα των επιβατών? εξασφαλίζεται με το να χρησιμοποιούμε σύγχρονα πλοία, να επιβιβάζουμε και να αποβιβάζουμε γρήγορα τους επιβάτες και να υπάρχουν, ενδεχομένως, κάμερες σε διάφορα σημεία των πλοίων και των λιμανιών.
Αντιθέτως, η ψηφιακή καταγραφή των προσωπικών δεδομένων των επιβατών ενέχει τον κίνδυνο αυτά να υποκλαπούν, να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας από αναρμόδιους ή και από εγκληματίες και να χρησιμοποιηθούν για παράνομες δραστηριότητες. Για αυτό ακριβώς το λόγο, θεωρώ ότι η ψηφιακή καταγραφή των δεδομένων των επιβατών εξυπηρετεί μόνο διαδικαστικούς σκοπούς και δεν έχει ιδιαίτερη σημασία ούτως ώστε να την επιδιώξουμε και να την αποδεχθούμε.

Τι προβλέπει η κάθε Οδηγία και οι ψηφοφορίες

Πιο συγκεκριμένα, για κάθε πρόταση Οδηγίας έγινε ξεχωριστή ψηφοφορία και υπερψήφισε η συντριπτική πλειοψηφία των 751 ευρωβουλευτών, όλων των μεγάλων πολιτικών ομάδων, όπως είναι οι Χριστιανοδημοκράτες, οι Σοσιαλιστές, οι Πράσινοι και η Ευρωπαϊκή Αριστερά. Ετσι θετικά ψήφισαν οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του Ποταμιού.

Το βασικό περιεχόμενο της κάθε Οδηγίας και το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας έχει ως εξής:

1.    Τροποποίηση της Οδηγίας 2009/45/ΕΚ για τους κανόνες και τα πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία.

Η παρούσα αναθεώρηση αποσκοπεί στην απλούστευση και τον εξορθολογισμό του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου της ΕΕ για την ασφάλεια των επιβατηγών πλοίων (…) . Πρωταρχικός στόχος είναι η πρόβλεψη σαφούς, απλού και επικαιροποιημένου νομικού πλαισίου το οποίο θα καταστήσει ευκολότερες τις διαδικασίες εφαρμογής, παρακολούθησης και επιβολής και, ως εκ τούτου, θα αυξήσει το συνολικό επίπεδο ασφάλειας.
Η αναθεώρηση των ισχυόντων κανόνων έρχεται μετά από έναν έλεγχο που διενήργησε η Επιτροπή σχετικά με την καταλληλότητα της ισχύουσας νομοθεσίας για την ασφάλεια των επιβατηγών πλοίων, συμπεριλαμβανομένων διαβουλεύσεων με τα κράτη μέλη και τους ενδιαφερόμενους φορείς. Αυτός ο έλεγχος κατέδειξε ότι ορισμένες αμφισημίες στις νομικές διατάξεις έχουν οδηγήσει σε διαφορετικές ερμηνείες από τις εθνικές αρχές, ιδίως σε σχέση με το αν τα μικρότερα πλοία και ορισμένα άλλα είδη πλοίων καλύπτονται από την οδηγία ή όχι. Η πρόταση της Επιτροπής αποσκοπεί στην απλούστευση και την αποσαφήνιση των αντίστοιχων απαιτήσεων.
Πιο συγκεκριμένα, η αναθεωρημένη οδηγία:
•    θα εξαιρέσει όλα τα επιβατηγά πλοία μήκους κάτω των 24 μέτρων, είτε υπάρχοντα είτε νέα, από το πεδίο εφαρμογής, αφήνοντας τον καθορισμό των σχετικών προτύπων ασφαλείας στη διακριτική ευχέρεια των κρατών μελών (άρθρο 3),
•    θα εξαιρέσει τα σκάφη που μεταφέρουν εργαζομένους σε υπεράκτιες εγκαταστάσεις, όπως αιολικά πάρκα, καθώς και τα βοηθητικά σκάφη που μεταφέρονται από πλοία και χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά επιβατών από στάσιμο επιβατηγό πλοίο, όπως κρουαζιερόπλοιο, στην ακτή και αντιστρόφως (άρθρο 2),
•    θα εξαιρέσει τα ιστιοφόρα πλοία, όταν είναι εξοπλισμένα με βοηθητική μηχανή πρόωσης, καθώς και τα σκάφη αναψυχής και τα παραδοσιακά πλοία, ορίζοντάς τα με μεγαλύτερη ακρίβεια (άρθρο 2),
•    θα συμπεριλάβει ρητώς στο πεδίο εφαρμογής τα επιβατηγά πλοία που είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο, αναγνωρίζοντας το αλουμίνιο ως υλικό ισοδύναμο με τον χάλυβα (άρθρο 2).
Επιπροσθέτως, απλουστεύεται η ταξινόμηση των θαλάσσιων περιοχών ανάλογα με τον κίνδυνο για τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια σε συγκεκριμένο μέρος της θάλασσας. Τα κριτήρια για τα καταφύγια όπου μπορούν να αποβιβαστούν ναυαγοί, αντικαθίστανται από σαφέστερη αναφορά στην απόσταση από την ακτογραμμή.
Επιπλέον, η Επιτροπή θα δημιουργήσει βάση δεδομένων που θα συγκεντρώνει και θα καθιστά διαθέσιμες τις απαιτούμενες ειδοποιήσεις από τα κράτη μέλη σχετικά με εξαιρέσεις, ισοδύναμα ή πρόσθετα μέτρα ασφάλειας που μπορεί να υιοθετούν σε σχέση με τις απαιτήσεις της οδηγίας (άρθρο 14). Τέλος, πραγματοποιείται επικαιροποίηση μιας σειράς τεχνικών ορισμών.

Κατά της πρότασης ψήφισαν 12 ευρωβουλευτές, ανάμεσά τους οι δύο του ΚΚΕ Κ. Παπαδάκης και Σωτ. Ζαριανόπουλος ενώ απείχαν 17.

2) Οδηγία για την τροποποίηση της οδηγίας 98/41/ΕΚ του Συμβουλίου σχετικά με την καταγραφή των ατόμων που ταξιδεύουν με επιβατηγά πλοία που εκτελούν δρομολόγια προς ή από  λιμένες των κρατών μελών της Κοινότητας και για την τροποποίηση της οδηγίας 2010/65/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις διατυπώσεις υποβολής δηλώσεων για τα πλοία κατά τον κατάπλου ή/και απόπλου από λιμένες των κρατών μελών

Η προτεινόμενη τροποποίηση της οδηγίας 98/41/ΕΚ θεσπίζει την απαίτηση για ψηφιακή καταγραφή και κοινοποίηση των δεδομένων των επιβατών μέσω εναρμονισμένων διοικητικών διαδικασιών (η επονομαζόμενη εθνική ενιαία θυρίδα που θεσπίστηκε δυνάμει της οδηγίας 2010/65/ΕΕ) για να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Το ισχύον σύστημα για τα δεδομένα των επιβαινόντων, που προβλέπει την αποθήκευση των δεδομένων στο μητρώο των επιχειρήσεων, θα αντικατασταθεί από την καταχώρηση τους σε ηλεκτρονικό σύστημα και την άμεση διαβίβασή τους στη εθνική ενιαία θυρίδα. Η εν λόγω πρόταση προσφέρει επίσης ευελιξία όσον αφορά τους φορείς εκμετάλλευσης μικρότερων δρομολογίων. Μια εναλλακτική πρόταση για σκάφη που λειτουργούν χωρίς υπολογιστικά συστήματα ή σύνδεση στο διαδίκτυο είναι η διαβίβαση του αριθμού των επιβαινόντων μέσω του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS) του σκάφους.
Η πρόταση θεσπίζει μια νέα πληροφορία: την ιθαγένεια των επιβαινόντων, βάσει υπεύθυνης δήλωσης. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται πρέπει να διατηρούνται έως την ολοκλήρωση του ταξιδιού με ασφάλεια, ή, σε περίπτωση ατυχήματος, έως την ολοκλήρωση της δικαστικής διαδικασίας.
•    Το άρθρο 4 τροποποιείται, ώστε να αντικατασταθεί η απαίτηση αποθήκευσης των πληροφοριών σχετικά με τον αριθμό των επιβαινόντων από την εταιρεία από την καταχώριση των πληροφοριών αυτών στην εθνική ενιαία θυρίδα ή τη διαβίβασή τους μέσω του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης.
•    Το άρθρο 5 τροποποιείται, ώστε να προστεθούν οι πληροφορίες σχετικά με την ιθαγένεια των επιβαινόντων και να αντικατασταθεί η απαίτηση αποθήκευσης των καταλόγων των επιβατών και του πληρώματος από την εταιρεία από την καταχώρισή τους στην εθνική ενιαία θυρίδα. Ο κατάλογος των απαιτούμενων καταχωρίσεων δεδομένων απλουστεύεται, αποσαφηνίζεται και ευθυγραμμίζεται, στο μέτρο του εφικτού, με τις απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων στην εθνική ενιαία θυρίδα.
•    Το άρθρο 6 τροποποιείται, ώστε να ευθυγραμμιστεί η σχετική παραπομπή με τα προτεινόμενα μέσα διαβίβασης δεδομένων και να αποσαφηνιστούν οι ευθύνες των κρατών μελών όσον αφορά τα επιβατηγά πλοία που φέρουν τη σημαία τρίτης χώρας.
•    Το άρθρο 8 τροποποιείται, ώστε να αντικατοπτρίζει το νέο ρόλο του αρμοδίου της καταγραφής επιβατών (δηλαδή όχι αποθήκευσης αλλά διαβίβασης των δεδομένων) και να καταργηθεί η απαίτηση δημιουργίας συστήματος καταγραφής επιβατών της εταιρείας. Τροποποιείται επίσης, προκειμένου να αντικατοπτρίζει τη νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και να περιλαμβάνει πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία η εταιρεία διαγράφει τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα μετά τη διαβίβασή τους στην ενιαία θυρίδα (με την επιφύλαξη άλλων υποχρεώσεων υποβολής εκθέσεων).

Στη ψηφοφορία καταψήφισαν 12 ευρωβουλευτές, ανάμεσά τους οι Επιτήδειος, Φουντούλης και Συναδινός της Χρυσής Αυγής ενώ απείχαν 26, ανάμεσά τους ο Νότης Μαριάς, οι Κ. Παπαδάκης και Σ. Ζαριανόπουλος του ΚΚΕ και οι Κύπριοι Τάκης Χατζηγεωργίου και Νεοκλής Συλικιώτης του ΑΚΕΛ, που μετέχουν στην Ομάδα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς.

3) Πρόταση Οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με σύστημα επιθεωρήσεων για την ασφαλή εκτέλεση των τακτικών δρομολογίων με οχηματαγωγά ro-ro και ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη και για την τροποποίηση της οδηγίας 2009/16/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τον έλεγχο των πλοίων από το κράτος λιμένα και την κατάργηση της οδηγίας 1999/35/ΕΚ του Συμβουλίου

Η πρόταση οδηγίας, που προορίζεται να αντικαταστήσει την οδηγία 1999/35/ΕΚ, περιορίζει το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας αυτής. Η πρόταση περιορίζει τις επιθεωρήσεις μόνο στα οχηματαγωγά ro-ro και τα ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη που εκτελούν τακτικά δρομολόγια μεταξύ λιμένα κράτους μέλους και λιμένα τρίτου κράτους, εφόσον η σημαία του σκάφους είναι ίδια με αυτήν του εν λόγω κράτους μέλους, ή τακτικά εσωτερικά δρομολόγια σε θαλάσσιες περιοχές στις οποίες επιτρέπεται η εκτέλεση δρομολογίων από πλοία της κατηγορίας Α σύμφωνα με την οδηγία 2009/45/ΕΚ.
Το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 2009/16/ΕΚ σχετικά με τον έλεγχο των πλοίων από το κράτος του λιμένα έχει διευρυνθεί, διευκρινίζοντας τη φύση των επιθεωρήσεων που απαιτούνται για την ασφαλή λειτουργία των οχηματαγωγών ro-ro και των ταχύπλοων επιβατηγών σκαφών.

Κατά της πρότασης ψήφισαν 11 ευρωβουλευτές, ανάμεσά τους οι Κ. Παπαδάκης και Σ. Ζαριανόπουλος του ΚΚΕ ενώ 17 ευρωβουλευτές απείχαν.




Κύθηρα: Πως είναι η κατάσταση την επόμενη μέρα
Επιστρέφει από τη Δευτέρα ο Δακτύλιος
Σήμερα δίνονται οι τηλεοπτικές άδειες
Τι είπε ο Αλέξης Τσίπρας για ΟΛΠ- Λιπάσματα
Φαίνεται ότι υπάρχει κινητικότητα επενδύσεων στον Πειραιά. Ποιά η γνώμη σας;
Θα δώσουν νέα ώθηση στη πόλη & θέσεις εργασίας
Θα βοηθήσουν αλλά δεν θα αλλάξουν πολύ τα πράγματα
Δεν θα βοηθήσουν και πολύ την πόλη
Η πόλη χρειάζεται άλλα πράγματα για να πάει μπροστά
Επικοινωνία
Όνομα:
Επίθετο:
email:
Σχόλιο:
Αποστολή